Ahad, 23 Ogos 2009

Lamunan petang di hari ke dua Ramadhan

Mengelamun pada hampir senja di bulan ramadhan. membawa diri ini jauh ke awan-awangan. Enaknya bermonolog seorang diri. Anak kecil ini diwan Muhammad tergangga kerisauan

Jam hampir enam petang, mamanya belum pulang dari kursus pgsr di Mizan Besut. Setelah pagi-pagian sesudah subuh meninggalkan keluarga.

Jam sepuluh pagi tadi akim bangkit dari tidur, itupun setelah menerima sms dari ustaz zul. membersihkan diri dan mengangkut anak-anak ke rumah tokmanya, Biarlah duduk di situ buat sementara hari ini.

Akim meluncur ke Kota Bharu bersama Ustaz Zul, niatnya mencari beberapa kodi kain pelekat buat dihadiahkan kepada member-member yang sewaktu dengannya. Singgah di pejabatnya di jalan pekeliling sembahyang zuhur dan mengambil cek elaunnya dan terus ke Pejabat Pas untuk mengambil kain-kain palekat. Dalam perjalanan pulang singgah di tepi sungai dekat simpan tesco buat membeli ayam percik yang masyhur itu.

Lamunan ini terhenti, deruan angin petang berombak-ombak menyapu wajah akim, terasa lembut bicaranya. Diwan meronta-ronta meminta dilepaskan dari ribaan, pasti gril pintu itu akan dipanjatnya. Di dapur Dhiya dan Mira membebel memarahi Amalina dan Adam mungkin menganggunya.

Jam enam setengah petang, mamanya belum menampakkan wajah, pastinya wajah yang keletihan. Terpaksalah akim yang menanak nasinya untuk berbuka hari ini.








0 comments:

Blog Widget by LinkWithin