Ahad, 9 Ogos 2009

JiWa YanG CaCamarBA


Lewat pulang dari sekolah. Aku termenung seorang diri dalam jiwa yang cacamarba.Mencari identiti yang sebetulnya.

Berehat di bilik ini untuk mencari akal. Sebentar tadi telah keluar lima orang muridku yang telah menolong menyiapkan hiasan langit bilik ini. Aku terpesona, tersenyum sendirian. Biarlah bilik ini menjadi bilik yang tercantik dan terilmu. Aku yang akan memutuskan kerana aku tahu dan tahu la....


Adakah kita perlu hidup seperti robot? oh tidak.. juga hidup tidak keruan. Kita ada akal, ada firasat, ada panduan dan ada segalanya. lu fikirlah sendiri.

Paginya Bos membebel di perhimpunan mingguan. "Jangan ada murid yang rambut panjang, mesti digunting, kalau ada di kalangan guru yang rambut panjang, murid juga boleh menegurnya..." matanya menjeling ke arahku, aku resah, senyum sendirian...ah, ada-ada saja Bos nih.

Selesai perhimpunan, ia mendatangiku, speaking yang tak berapa jelas, membetulkan tile aku,"rambut cikgu tu panjang,kena gunting". Aku tergaman ah.."tukang Gunting kegemaran saya cuti seminggu bos ,"dalihku..ia mengilai perlahan keh..keh..keh.. Aku tersenyum, aku tahu , hentamlah apa saja asalkan ia menyeronokkan. Itu tabiat yang aku sudah masak dengannya. "tolol yang tak habis-habis", getusku...lagaknya lebih..apa pom tarak.

Ke kantin, mencari sesuatu yang menghiburkan. Ah.dunia hampir gelap. ke manakah mataharinya. mungkin terlindung dek awan mendung. Aku ke kereta ,menghidupkannya dan terus menghala pulang...anak-anak di rumah pengasuh perlu di ambil, ini tugas hakiki.

Matahari bersinar kembali ketika sedetiknya awan berarak.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin