Ahad, 2 Ogos 2009

Ya...Aku Seorang Guru...

Tahniah kepada seorang kawan akim yang berjaya menjawat jawatan guru ganti disalah sebuah sekolah nun di utara negeri.
Kau bolehlah merasai bagaimana menjadi seorang guru. Ada dukanya dan ada sukanya. Pahit manis akan kau tempuhi jua. Selamilah pekerjaan ini sedalam-dalamnya sebagaimana kau menghayati tugasmu yang sebenarnya. Hargailah pengalaman ini sebagai titas untuk meneruskan perjalanan hidup. Akim doakan karier ini mendewasakan kehidupan.

Akim seorang guru tua. Puisi ini sering menjadi sumber inspirasi......

Ini hanya gambaran sahaja, kawan Akim tu sebenarnya lebih cantik dan menawan.

Ya.......AKU SEORANG GURU
Karya : Wahyu Deni Aryani

Canda dan tawamu selalu terdengar riuh

Senyum mudamu selalu penuh semangat

Ketulusan dan kepolosanmu selalu memberi warna

Kau laksana lilin, kecil tapi menyengat

Kaulah alasan terbesarku untuk tetap di sini



Lama untukku menemukan nyalaan ini

Dulu.... jujur ku akui

Bukan sepenuhnya keinginanku untuk bersamamu

Bukan..., bukan jalan ini impianku

Kupaksakan diri menikmati hari

Lama ku lalui jalan berliku

Meski menanjak, menentang arus asaku



Kini....saat aku bersamamu

Melihat kau tumbuh dewasa

Sadarkanku betapa waktu cepat berlalu

Melihat kau dengan keunikanmu

Sadarkanku betapa kau butuh kumengerti

Melihat kau menangisi kegagalanmu

Sadarkanku betapa kurangnya perhatianku

Melihat kau berjaya dengan prestasimu

Sadarkanku betapa ....aku sangat bangga padamu



Muridku....anakku sayang

Terimakasih untuk jalan indah yang kau tunjukkan

Kaulah yang membuatku terus melangkah

Kaulah yang menyalakan semangatku

Untuk berkarya, berkarya dan terus berkarya

Kini dengan bangga kubusungkan dada

Inilah aku.... seorang guru

Ya....aku seorang guru.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin