Sabtu, 15 Ogos 2009

Masam-masam MAniS-kisah hari ini



Mengikut diarinya mesti bersama Ustaz Zul ke perasmian Sukan Pasti Al Ummah sebagai aktiviti pagi ini. Keluar jam 9.00 pagi dari rumah dan minum teh tarik di kedai Roti Canai Depan Pejabat Khidmat MTD Guchil 3. Semua naga-naga ada di situ. Ustaz Will Nara, Che Pa Bekok, Nasir Cermin, Tok Ngulu Mat Serebeh dan juga Abe Soh Leha serta lain-lain.


Berkumpul seperti hari-hari yang lalu, mengulangi bicara yang sama, ketawa cara yang sama dan akim tetap cara akim sendirian berhad. Ada identiti kan. Ketawa mestilah bunyinya besar dan bergema....gurau aje tu, taklah sampai macam tu.

Jam sebelas terus bertolak ke Pasti Al Ummah Guchil 7. Setelah snap beberapa keping gambar dan beramah mesra dengan ibubapa dan yang pastinya ustazah-ustazah Pasti tersebut. Akim
memohon diri untuk beredar, hari ini akim ada exam di OUM.





Jam 12 Memecut terus menghala ke Kota Bharu bagi menyelesaikan satu misi yang wajib. Menghadiri exam semester mei 2009 dengan kertas Kaedah Penyelidikan Dalam Pendidikan. Salah satu kertas yang perlu lulus bagi pengajian Akim. Dalam perjalanan sempatlah Akim singgah di Ketereh.

Semalam tidor lewat dan sering terjaga dek beronarnya anak kesayangan Diwan Muhammad. Beberapa minggu ini begitulah keadaannya. Akim dan mamanya begitu letih melayan kerenahnya. Ada-ada saja yang membuatnya meronta, menangis dan bertempik. Bukannya sebab apa, mungkin dia mengetahui dia akan mendapat adik. Lagipun mamanya sedang dalam proses meninggalkan cucu badan. Minum cucu badan lagi ?.. ya, atas sebab itulah anak laki kesayangan ini sering beronar. Mamanya melumur-lumurkan serbuk nescafe ke cucunya. maka merajuklah ia....


Sampai di Oum Lundang tepat jam 2.00 petang. terhegeh-hegeh masuk dewan. Nombor kerusi 116 depan sekali. tak kreatif langsung, mata dok tengok pengawas yang berjambang tu....kita kan dalam dok pk-pk tu mestilah nak cari ilham.. tapi, tak selera I.

Boleh jawab ke periksa tu...? tanya si mamanya apabila sampai di rumah maghrib tadi....

Uhhh..akim pun jelaskan satu persatu... Masa periksa 3 suku jam, 45 minit dah pun siap. ling fikir sendirilah....dahlah perut berkeroncong pen pun pinjam kat jaga di pintu masuk dewan. Slip nak masuk periksa pula tertinggal dalam kereta. Mata pula mengantuk, tubuh pula amat letih, Seharian perut belum masuk apa-apa lagi kecuali teh tarik pagi tadi. Dahla tepon kat member ajak keluar, dia ada kerja. Makan nasi lepas tu kena pula sepinggan dengan air nescafe o beng RM 10.00. lepas tu tepon pula habis bateri. Masuk Billion pula, masa nak bayar Rm 320, tengok-tengok duit ada Rm 290. Kena hantar balik setengahnya buat cukup RM 290.

Begitulah kisah akim hari ini. Bukannya ada apa-apa pun, nak cerita aje. Besok ada lagi satu exam kertas psikologistik dan sumantif. Akim nak baca kuat malam nih. Jangan silap faham, baca kuat tu bukan baca dengan suara yang kuat. Harap-harap tak ada siapa yang menganggu akim ajak keluar.

Lepak di meja komputer ini, akim sedang menghafal satu persatu .

Sempat juga melayan perasaan sambil mendengar radio kelfm dengan dj kesayangan ramai iaitu fiza. SELAMAT HARI LAHIR FIZA. akim begitu terhibur di kelfm malam ini. Tq blogger razie atas info dalam n3 petang ini.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin